1 Φεβ 2026
Γιορτή Τριών Ιεραρχών

Την Παρασκευή 3ο Ιανουαρίου αφού εκκλησιαστήκαμε στον Ιερό Ναό Αγίου Ιωσήφ και Αγίας Φωτεινής, παρακολουθήσαμε ένα αφιέρωμα στους Τρεις Ιεράρχες προστάτες των γραμμάτων και μάθαμε πολλά…
Ας θυμηθούμε λίγα από αυτά που μας παρουσίασε το τμήμα Γ1΄…

Η γιορτή άρχισε με το απολυτίκιο των Τριών Ιεραρχών και συνέχισε με μια ακροστιχίδα για τους Τρεις Ιεράρχες:

Τη μνήμη των Τριών Ιεραρχών γιορτάζει το σχολείο μας.
Ροδίζει σαν απαλό φως μπροστά μας η μορφή τους.
Ελπίδα και παρηγοριά ήτανε για την εποχή τους.
Ίδια καρδιά, ίδια ψυχή είχανε και οι τρεις τους.
Σοφία μεγάλη, ζηλευτή που τη θαύμασαν οι αιώνες.
Ιερή η προσφορά τους κι η ζωή τους μια θυσία.
Έδωσαν πλούτη και δόξα βοηθώντας τους ανθρώπους.
Ρωμαλέα η καρδιά τους σπλαχνική στον κάθε πόνο.
Αγωνίστηκαν να λάμψει μες την πίστη η αλήθεια.
Ρούφηξαν το θείο λόγο και τον κράτησαν στην καρδιά βαθιά.
Χριστιανισμό κι ελληνισμό με τη σοφία τους ενώσαν.
Ένα λαμπρό πολιτισμό με τα γραπτά τους θεμελιώσαν.
Στους μεγάλους Ιεράρχες «ευχαριστώ» θα πούμε. Η φλογερή άγια ζωή τους μας λέει να τους μιμηθούμε.
Στη συνέχεια μας μίλησαν οι μητέρες των Τριών Ιεραρχών καθώς πριν γίνουν άγιοι και διδάσκαλοι, ήταν παιδιά.
Παιδιά που τα μεγάλωσαν μητέρες με αγάπη, προσευχή και πίστη…
Οι μητέρες των Τριών Ιεραρχών: η Εμμέλεια, μητέρα του Μεγάλου Βασιλείου∙ η Άνθουσα, μητέρα του Ιωάννη Χρυσοστόμου∙ και η Νόννα, μητέρα του Γρηγορίου του Θεολόγου.

Αγία Εμμέλεια (μητέρα Μεγάλου Βασιλείου)
«Ο Βασίλειός μου από μικρό παιδί αγαπούσε τα γράμματα και τον Θεό. Δεν χόρταινε να διαβάζει βιβλία.
Δεν ήταν απλώς έξυπνος∙ είχε σοφία και καρδιά γεμάτη αγάπη. Θυμάμαι να με ρωτάει: “Μητέρα, πώς μπορώ να βοηθήσω τους φτωχούς;”
Και κάθε φορά που έβλεπε έναν φτωχό, στεκόταν, του μιλούσε και τον βοηθούσε.
Όταν μεγάλωσε, αφού σπούδασε στα μεγαλύτερα σχολεία, έφτιαξε τη Βασιλειάδα. Ένα καταφύγιο για φτωχούς, άρρωστους και ηλικιωμένους.
Δεν ήταν μόνο ιεράρχης αλλά και πατέρας των πονεμένων.
Σήμερα, όλη η Εκκλησία τον ονομάζει Μέγα Βασίλειο επειδή έκανε σπουδαία έργα για την εκκλησία και την κοινωνία.
Αγία Νόννα (μητέρα Γρηγορίου του Θεολόγου)
«Ο Γρηγόριός μου ήταν ήσυχος και στοχαστικός. Αγαπούσε τη σιωπή, αλλά μέσα του έκαιγε μια φλόγα.
Πολλές νύχτες τον έβλεπα να προσεύχεται κάτω απ’ τα αστέρια. Έλεγε: “Θέλω να γνωρίσω τον Θεό, όχι απλώς να μιλήσω γι’ Αυτόν.”
Με τον φίλο του, τον Βασίλειο, σπούδασαν στην Αθήνα και μίλησαν στον κόσμο για τον αληθινό Θεό. Ο γιος μου έγινε Θεολόγος, γιατί δεν μίλησε μόνο με το στόμα, αλλά και με την ψυχή.
Τώρα ξέρω: ο λόγος του έμεινε αιώνιος.»
Αγία Άνθουσα (μητέρα Ιωάννη Χρυσοστόμου)
«Ο Ιωάννης μου… Τι ψυχή είχε! Δεν μιλούσε πολύ όταν ήταν παιδί, αλλά όταν άνοιγε το στόμα του, ήταν σαν να έπαιρναν ζωή οι αλήθειες του Θεού.
Όταν έχασα τον άντρα μου, ήταν μικρός ακόμη. Κι όμως, με παρηγορούσε σαν ώριμος άνθρωπος. Μελετούσε, προσευχόταν και βοηθούσε τους φτωχούς της γειτονιάς.
Όταν έγινε κήρυκας, ο λαός τον φώναζε Χρυσόστομο – γιατί τα λόγια του ήταν σαν χρυσάφι. Δεν ήταν απλώς όμορφα∙ ήταν λόγια αλήθειας, ζωντανά, που άγγιζαν καρδιές.
Είμαι περήφανη που ο γιος μου έγινε η φωνή της Εκκλησίας.»
Έπειτα μάθαμε περισσότερα για τη ζωή και το έργο του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου από ένα σχετικό βίντεο:
«Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η φωνή που δεν σώπασε»
Έπειτα εμφανίστηκαν τρία παιδιά με ιερατικά άμφια τα οποία παρίσταναν τους τρεις αγίους και μας είπαν:

Άγιος Βασίλειος:

Άγιος Γρηγόριος:

Άγιος Χρυσόστομος:

Αγαπημένοι μας συμμαθητές, συμμαθήτριες και εκπαιδευτικοί…
Σήμερα γιορτάζουμε όλοι μας και δεν τιμούμε απλώς τρεις Αγίους.
Τιμούμε τρεις Δασκάλους. Τρεις Φωτιστές του Γένους.
Τρεις ανθρώπους που απέδειξαν ότι η παιδεία χωρίς πίστη είναι κενή,
αλλά και η πίστη χωρίς παιδεία είναι τυφλή.
Ο Μέγας Βασίλειος μας δίδαξε την αγάπη και την αλληλεγγύη.
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, τη βαθιά σκέψη, τη σιωπή και το νόημα της προσευχής.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, τη δύναμη του λόγου και την αξία της δικαιοσύνης.
Σήμερα τους θυμόμαστε όχι μόνο ως Αγίους,
αλλά ως δασκάλους, παιδαγωγούς, και ανθρώπους που αγάπησαν τα παιδιά.

Το δεύτερο κομμάτι του αφιερώματος ήταν αφιερωμένο στους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας.
Σήμερα που γιορτάζουν οι Τρεις Ιεράρχες γιορτάζεις κι εσύ δάσκαλέ μας!
Ξετυλίχτηκε τότε μπροστά μας μια όμορφη ακροστιχίδα με το ευχαριστώ…

Εργάζεστε για εμάς με κόπο κι αγάπη. Ξεκινά η σχολική χρονιά… Τακτοποιείτε την αίθουσα.
Υπομονετικά προετοιμάζετε κάθε σας διδασκαλία με μεράκι κι αγάπη.
Χαρούμενα αλλά και με αγωνία μη συμβεί κάτι, μας συνοδεύετε σε κάθε εκδρομή.
Αγωνιάτε να σκορπίζετε γνώση κι αρετή με τα λόγια και το παράδειγμά σας.
Ρίχνεστε στον αγώνα για την γνώση και την αλήθεια, κάθε φορά που ξεσπά ζωηρή συζήτηση με απορίες.
Ιδιοτροπίες και ζωηράδες μου σας κουράζουν στο έργο σας.
Σας έχω πληγώσει τόσες φορές με τη συμπεριφορά μου αλλά
Τώρα που μου δίνεται η ευκαιρία σας ζητώ συγγνώμη και υπόσχομαι
Ώθηση να γίνει αυτή η γιορτή να γίνω καλύτερος και να προσπαθώ να μη σας στεναχωρώ.
Τα παιδιά ζητούν ένα κομμάτι της καρδιάς σου, δάσκαλε.
Κι όταν φτάνει η μέρα του αποχαιρετισμού συνειδητοποιείς πως
Ποτάμι από εκατοντάδες παιδιά πέρασαν από κοντά σου και έκατσαν απέναντι από την έδρα σου περιμένοντας από εσένα.
Κι εσύ αγωνιάς…Άραγε μάθανε σωστά όσα δίδαξα; Τη γλώσσα της καλοσύνης… Την αρετή;
Πήρανε τα απαραίτητα εφόδια για μια επιτυχημένη ζωή;
Τα μάθανε όλα τούτα; Θα τα θυμούνται;
Είδες τόσα παιδιά να παίζουν, να γελούν, να κλαίνε…
Τα παιδιά δε φεύγουν από τη μνήμη σου…
Τα χρόνια περνούν…
Τα παιδιά φεύγουν απ’ το σχολείο…
Για δες… μια μαθήτριά σου είναι φοιτήτρια πια. Ένα μαθητής σου έγινε δάσκαλος όπως κι εσύ. Άλλη μητέρα κι άλλος πατέρας.
Συνέχισε να σπέρνεις… Συνέχισε να δίνεις κομμάτι – κομμάτι την καρδιά σου!
Ό,τι διδάσκεις μένει στην καρδιά των παιδιών.
Ευγνώμονα θα σε κρατούν στη μνήμη τους.
Αιώνιο υπόδειγμά σου ας είναι οι τρεις Ιεράρχες διδάσκαλοι!
Μια ευχή καρδιόβγαλτη ακούστηκε:
Αγαπημένοι μας δάσκαλοι και δασκάλες, ευχόμαστε να εμπνέεστε στο έργο σας από τους Τρεις Ιεράρχες.
Ας κρατήσουμε λοιπόν το μήνυμά τους:
Όλα τα παιδιά μαζί του Γ1΄ μάς είπαν:
Μάθε!
Μίλησε σωστά!
Αγάπησε βαθιά!
Και τότε… θα είμαστε αληθινά μορφωμένοι.


Έπειτα είδαμε ένα τραγούδι για τους τρεις Ιεράρχες κι ένα βίντεο σχετικό με το έθιμο της βασιλόπιτας.
Στο τέλος θα μοιράζονταν από τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων των σχολείων μας τα βασιλοπιτάκια σε όλα τα παιδιά, αλλά λόγω των θλιβερών γεγονότων τις τελευταίες μέρες στην πατρίδα μας δόθηκε οδηγία από το υπουργείο να μη μοιραστούν τη μέρα αυτή.
Τις γιορτές κάθε φορά έκλεισαν οι διευθυντές των σχολείων μας με ανάγνωση του μηνύματος της υπουργού παιδείας κι ευχές.
Έπειτα το τμήμα Γ1΄ μοίρασε σε όλους τους εκπαιδευτικούς και το βοηθητικό προσωπικό προσωπική κάρτα ευχών και μια εικόνα των Τριών Ιεραρχών, ώστε να αναρτηθεί σε κάθε αίθουσα.

Ευχή:
Αγαπημένε μας κύριε/κυρία …………..,
σήμερα που τιμούμε τους Τρεις Ιεράρχες,
τους προστάτες της Παιδείας και των Γραμμάτων,
θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε θερμά.
Κάθε μέρα στην τάξη δε μας διδάσκετε μόνο νέες γνώσεις,
αλλά μας μαθαίνετε να πιστεύουμε
στον εαυτό μας, να μην φοβόμαστε τα λάθη μας και
να προσπαθούμε να γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι.
Μας διδάσκετε αξίες, ήθος κι αγάπη για τη γνώση.
Σας ευχόμαστε υγεία, δύναμη και πάντα φως στο έργο σας,
για να συνεχίζετε να εμπνέετε τις καρδιές και τα όνειρά μας.
Χρόνια πολλά και σας ευχαριστούμε για όλα!
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός Γ1΄: Νασούφη Παρθενόπη
































3 Μάι 2026
Ταξίδι στον κόσμο των βιβλίων
Τον Απρίλιο με αφορμή την παγκόσμια ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου, το σχολείο μας είχε την τιμή να φιλοξενήσει αξιόλογους συγγραφείς, οι οποίες μοιράστηκαν μαζί μας τις εμπειρίες τους, μας μίλησαν για τη σημασία της ιστορίας της πατρίδας μας, της φαντασίας, της δημιουργικότητας και μας ταξίδεψαν στον κόσμο των βιβλίων.
Συγκεκριμένα μας επισκέφθηκαν οι συγγραφείς: Στις 1 και 2 Απριλίου η κα Βασιλική Γιαννακοπούλου, στις 2 Απριλίου η κα Ρένα Αθανασοπούλου και στις 28 Απριλίου η κα Δέσποινα Δαμιανίδου.
Βασιλική Γιαννακοπούλου
Βοηθήστε το παιδί σας να αναπτύξει τη μνήμη του και να κάνει το καθημερινό διάβασμα παιχνίδι.
Τι είναι η φωτοανάγνωση;
Τι είναι η ταχεία ανάγνωση και τι είναι το διαγώνιο διάβασμα;
Τι είναι η μέθοδος των «αραχνών»; Διαφέρει από τη μέθοδο του mind mapping (χαρτών του νου ή αλλιώς χαρτών του εγκεφάλου);
Πώς μπορεί να μετατραπεί η μελέτη του παιδιού σε παιχνίδι;
Ποιες είναι οι κατάλληλες τεχνικές ώστε να βοηθήσεις το παιδί σου να βελτιώσει τη μνήμη του;
Πώς μπορεί το παιδί σου να διαβάζει γρήγορα και να κατανοεί;
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις ερωτήσεις που θα απαντηθούν στο βιβλίο που κρατάς στα χέρια σου. Με εύκολες, γρήγορες κι απλές τεχνικές μπορείς να αλλάξεις τον τρόπο που μελετά το παιδί σου και να κερδίσει πολύτιμο χρόνο. Παράλληλα το παιδί γίνεται master στη μνήμη και στην ανάγνωση και μπορεί να κατακτήσει τις δικές του μοναδικές κορυφές στη μελέτη.
Οι αξίες της φωτοανάγνωσης είναι ο χρόνος, η γνώση, η δύναμη και τελικά η ευτυχία. Με άλλα λόγια κάθε παιδί κερδίζει χρόνο στην καθημερινότητά του. Μαθαίνει πιο γρήγορα, εύκολα κι αποτελεσματικά ό,τι επιθυμεί. Σύμφωνα με την άποψη του Francis Bacon: «Η γνώση είναι δύναμη» . Επομένως όσο περισσότερες γνώσεις έχει ένα παιδί τόσο καλύτερο είναι για το ίδιο, αρκεί να τις εφαρμόζει όταν χρειαστεί. Αυτό συμβαίνει επειδή καλλιεργεί την κριτική του σκέψη. Φυσικά τις γνώσεις χρειάζεται να τις χρησιμοποιεί κάποιος για να αποκτήσει αυτή τη δύναμη, όχι απλά να τις έχει. Η ευτυχία τελικά έρχεται ως φυσική απόρροια του διαβάσματος.
Πολλές είναι οι θεωρίες που σχετίζονται με την ανάπτυξη της θετικής σκέψης. Κάποιοι ειδικοί τις ενστερνίζονται ενώ άλλοι όχι. Για μένα, η θετική σκέψη είναι το πρωτεύων συστατικό στη ζωή ενός παιδιού και προηγείται της εκπαίδευσής του στη μέθοδο της φωτοανάγνωσης.
Επιπλέον κάποιοι μαθητές μου έχουν αναπτύξει την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση, έμαθαν τον τρόπο να πετυχαίνουν τους στόχους τους, ανέπτυξαν τις λεκτικές και μη λεκτικές ικανότητές τους, απέκτησαν περισσότερο ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι κι ό,τι άλλο ήθελαν και γενικά άλλαξαν ολοκληρωτικά τη ζωή τους.
Ρένα Αθανασοπούλου
Σε μια ηλιόλουστη πόλη, γεμάτη χαρούμενα παιδιά και πολύχρωμα Σχολεία ένας απρόσμενος επισκέπτης θα προσπαθήσει να κρύψει τα χαμόγελά τους και να μετατρέψει τους μαθησιακούς χώρους σε άψυχες αίθουσες που θυμίζουν φυλακές. Θα τα καταφέρει ή οι μαθητές και οι δάσκαλοι θα κάνουν την επανάστασή τους; Θα μπορέσει ο άγνωστος άντρας να κατανοήσει την αξία της ελεύθερης έκφρασης; Θα επανέλθουν ξανά το γέλιο και η χαρά στα πρόσωπα των παιδιών; Αυτή η ιστορία θέλει να μας υπενθυμίσει ότι η διαδικασία της εκπαίδευσης δεν χρειάζεται αυστηρούς και μονότονους κανόνες, αλλά αντιθέτως πρέπει τα παιδιά να αναπτύσσουν ελεύθερα τις δεξιότητές τους, να εκφράζουν με θάρρος τις απόψεις τους και να λειτουργούν πάντα με πνεύμα ομαδικότητας και αλληλεγγύης. Μήπως τελικά το παιχνίδι και η ενασχόληση με τις Τέχνες δείχνουν τον δρόμο προς την αληθινή γνώση; Περιέχει αφήγηση στα ελληνικά και αγγλικά όπως και ένα τραγούδι με QR code.
Δέσποινα Δαμιανίδου
Αυτοκόλλητο που μοίρασε η συγγραφέας σε κάθε παιδί της ΣΤ΄ τάξης και στους εκπαιδευτικούς:

Επισκέφθηκε και το τμήμα της ομάδας βιβλιοθήκης, το Γ1΄
Το βιβλίο “Ιωάννης Καποδίστριας: Ζητιάνος για την Ελλάδα” της συγγραφέως Δαμιανίδου Δέσποινας είναι απόρροια και γέννημα τεσσάρων συνισταμένων: θαυμασμός,δικαιοσύνη, αλήθεια, ευγνωμοσύνη.
Θαυμασμός διότι με πρωτοφανή ανιδιοτέλεια, που δεν συναντάς στην πολιτική, ο Ιωάννης Καποδίστριας όχι μόνο δεν δέχθηκε μισθό, αλλά και την περιουσία του έδωσε στην Ελλάδα. Αδιαφόρησε για την προσωπική του ευτυχία. Μπορούσε να παραμείνει ως υπουργός εξωτερικών της Ρωσίας που ήταν η υπερδύναμη της εποχής του. Είχε τη δυνατότητα να κάνει έναν αξιοζήλευτο γάμο. Ωστόσο τίποτε δεν τον δελέασε από το να ακολουθήσει μια σταυρική ζωή και να αφιερώσει όλη του την ικμάδα, τις γνώσεις, τα χρήματά του, την ευφυία του για τους αγαπημένους του Έλληνες και τα μικρά Ελληνόπουλα.
Διότι ύψωσε με θάρρος το ανάστημά του με ευγένεια, αλλά και με σταθερότητα ανυποχώρητα απέναντι στους ισχυρούς της γης.
Διότι αν και παρέλαβε καμένη γη δεν απελπίστηκε αλλά ρίχτηκε με πείσμα, αισιοδοξία για να βάλει ισχυρά θεμέλια. Κανενός επερχόμενου πολιτικού το έργο δεν συγκρίνεται τόσο στο εύρος όσο και στην ποιότητα και στο χρόνο που τα κατάφερε ( μόλις 3,5 χρόνια).
Δικαιοσύνη, διότι απαντά σ’ αυτούς που με μίσος και κακεντρέχεια ρίχνουν λάσπη σε μια τόσο φωτεινή μορφή.
Αλήθεια, γιατί όλο το βιβλίο δομήθηκε κυρίως πάνω σε πληροφορίες από πρωτογενείς πηγές της εποχής του Κυβερνήτη.
Ευγνωμοσύνη γιατί κάποιοι πρέπει να μη λησμονούμε και να παραδίδουμε στις επόμενες γενιές πρότυπα θυσίας και αυταπάρνησης, σύνεσης, που θα βοηθούν να κρίνουμε και να επιλέγουμε εκείνους τους πολιτικούς που θα οδηγήσουν την χώρα στην ευημερία και στη δημοκρατία.
Το βιβλίο σχετικά μικρό, θυμίζει ιστορικό μυθιστόρημα. Συνδυάζει την απλότητα και την επιστημονικότητα και διαβάζεται ευχάριστα . Ικανοποιεί τόσο τον απλό αναγνώστη, όσο και τον απαιτητικό. Κι αυτό γιατί ενώ είναι γραμμένο απλά, είναι συγχρόνως και γλαφυρό,. Είναι πειστικό γιατί βασίζεται σε πολυάριθμη βιβλιογραφία, σε προσωπική έρευνα της συγγραφέως σε προσεγγίσιμες αυθεντικές πηγές και πείθει με τα αντικειμενικά επιχειρήματά του..
Παράλληλα η ομάδα της σχολικής βιβλιοθήκης μάς παρουσίασε το τραγούδι της, παρέα με δέντρα που διακοσμήθηκαν με φυλλαράκια παιδιών του σχολείου.
Μέσα από παρουσιάσεις και συζητήσεις, καταλάβαμε πως η παιδική λογοτεχνία δεν είναι απλώς ιστορίες για παιδιά, αλλά ένας τρόπος να ανακαλύπτουμε τον κόσμο, να καλλιεργούμε αξίες και να εκφράζουμε συναισθήματα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να κάνουν ερωτήσεις, να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες και να εμπνευστούν να δημιουργήσουν…
Η επίσκεψη αυτή μας έδειξε πόσο σημαντικό είναι το βιβλίο στη ζωή μας και μας ενθάρρυνε να αγαπήσουμε περισσότερο το διάβασμα. Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία που θα θυμόμαστε για καιρό.
Πολλά παιδιά ανέφεραν ότι ένιωσαν σαν να «μπήκαν» μέσα στις ιστορίες και γνώρισαν από κοντά τους ανθρώπους που τις δημιουργούν. Τους έκανε εντύπωση το πώς γεννιέται μια ιδέα και πώς αυτή μπορεί να εξελιχθεί σε ένα ολόκληρο βιβλίο.
Κάποιοι μαθητές και μαθήτριες είπαν ότι εμπνεύστηκαν να γράψουν τις δικές τους ιστορίες ή παραμύθια, ενώ άλλοι και άλλες δήλωσαν ότι θέλουν να διαβάζουν περισσότερο στον ελεύθερο χρόνο τους. Ιδιαίτερα τους άρεσε η δυνατότητα να κάνουν ερωτήσεις και να ακούσουν προσωπικές εμπειρίες από τους συγγραφείς.
Γενικά, τα παιδιά εξέφρασαν την επιθυμία να επαναληφθούν παρόμοιες εκδηλώσεις στο μέλλον.
Από 11o Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου • Βιβλιοθήκη, Επισκέψεις, Μαθητικές σελίδες, Πολιτιστικά • 0 • Tags: εκδήλωση, ιστορία, μαθητικές σελίδες, παραμύθι, παρουσίαση, φιλαναγνωσία