Δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρώπων με Αναπηρίες

Α. ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ

3 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ανθρώπων με Αναπηρίες.

Κάθε φορά που έρχεται αυτή η μέρα στο σχολείο ξεκινάμε διάφορες δράσεις, οι οποίες έχουν ως βασικό  σκοπό να  ευαισθητοποιήσουν την μικρή κοινότητά μας, για τα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ατόμων με αναπηρία. Δεν είναι εύκολο να καταλάβεις, να συναισθανθείς, να νιώσεις αυτό που βιώνουν οι άνθρωποι αυτοί. Συχνά έχουν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις , τις οποίες δεν μπορούμε καν να φανταστούμε. Πολλά πράγματα που για εμάς είναι δεδομένα και εύκολα, αποτελούν για αυτούς άφταστα όνειρα, τα οποία  με πολύ  κόπο και πολλή προσπάθεια κατακτούν.

Τιμώντας την ημέρα αυτή αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τις δράσεις μας παρακολουθώντας  ταινίες, καθώς αυτές  προσφέρουν διαφορετικές οπτικές γωνίες και μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο και τις εμπειρίες των άλλων, ενισχύοντας την ενσυναίσθησή μας.

Τα παιδιά των μεγάλων τάξεων  απόλαυσαν την ταινία The Miracle Worker.

Η ταινία εξιστορεί τη ζωή της Έλεν Κέλλερ, ενός μικρού κοριτσιού ,το οποίο σε τρυφερή ηλικία χάνει την όραση και την ακοή του. Το ίδιο, μεγαλώνοντας, εξελίσσεται σε ένα μικρό αγρίμι, μη μπορώντας να επικοινωνήσει τις ανάγκες του στο περιβάλλον του. Ώσπου μια μέρα εμφανίζεται η Νταντά και δασκάλα  Άν Σάλιβαν. Οι μαθητές παρακολουθούν τη μεταμόρφωσή της, μέσα από την επίμονη γεμάτη υπομονή προσπάθεια της δασκάλας της.

Η ταινία συνεπήρε πραγματικά τους μαθητές και τους δασκάλους. Οι σκέψεις και οι εντυπώσεις τους αποτυπώθηκαν σε περίτεχνες ζωγραφιές και συγκινητικά κείμενα.

Οι μαθητές των μικρότερων τάξεων παρακολούθησαν μια ταινία μικρού μήκους  που αφορούσε στην κινητικά αναπηρία, Corto Ian 2018.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολουθώντας την ταινία , γίνονται μάρτυρες του αποκλεισμού που βιώνουν τα άτομα με κινητικές αναπηρίες στην καθημερινή ζωή. Ο Ίαν κάθε μέρα περνά με τη μητέρα του μπροστά από μια παιδική χαρά, γεμάτη με χαρούμενα παιδιά που παίζουν ανέμελα. Η επιθυμία του είναι μεγάλη. Θέλει να βρεθεί ανάμεσα τους. Όμως ένας φράχτης βρίσκεται ανάμεσα σε αυτόν και το όνειρό του. Αυτός, λόγω της αναπηρίας του δεν μπορεί να συμμετέχει , να χαρεί τα  παιχνίδια της παιδικής χαράς.

Αυτό όμως δεν εμποδίζει τα παιδιά της παιδικής χαράς να τρέξουν να προσεγγίσουν τον Ίαν. Στην προσπάθειά τους να τον βοηθήσουν να μπει στην παιδική χαρά, βρίσκονται τελικά αυτοί εκτός. Ο φράχτης παύει να είναι εμπόδιο.

Οι μαθητές αντιλαμβάνονται και συναισθάνονται όλα τα συναισθήματα του Ίαν, με αποτέλεσμα να επιθυμούν και οι ίδιοι να βρουν τρόπο να συμπεριλάβουν τον Ίαν στην παρέα των παιδιών. Στις ζωγραφιές τους κυριάρχησε ο φράχτης, αλλά και η προσπάθεια κατάρριψής του.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Β. ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΑΘΛΗΤΗ ΑμεΑ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3 Δεκεμβρίου), το σχολείο μας πραγματοποίησε μία ξεχωριστή εκπαιδευτική δράση, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την αναπηρία, την προσβασιμότητα, τη διαφορετικότητα και τη σημασία του συμπεριληπτικού αθλητισμού.

Τιμή μας αποτέλεσε η παρουσία του Απόστολου Βαφειάδη, αθλητή του Πανσερραϊκού ΑμεΑ – Μπάσκετ σε Αμαξίδιο, ο οποίος μίλησε στους μαθητές για την προσωπική του πορεία, τις εμπειρίες του στον αθλητισμό και την αξία του να αγωνίζεσαι, ανεξάρτητα από τις δυσκολίες. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν μαζί του, να θέσουν ερωτήσεις και να ακούσουν από πρώτο χέρι τι σημαίνει επιμονή, δύναμη και καθημερινός αγώνας για δικαιώματα και ίση πρόσβαση για όλους.

Παράλληλα, οι μαθητές συμμετείχαν σε τρεις βιωματικούς σταθμούς, γνωρίζοντας από κοντά παρα-ολυμπιακά αθλήματα:

🏀 Μπάσκετ σε αμαξίδιο

⚽ Ποδόσφαιρο τυφλών

🔵 Boccia

Μέσα από τη δράση αυτή, τα παιδιά:

• Κατανόησαν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία.

• Βίωσαν τη σημασία της προσαρμογής και της προσβασιμότητας.

• Αναγνώρισαν την αξία της διαφορετικότητας.

• Συμμετείχαν ενεργά σε αθλήματα που προάγουν τον σεβασμό, τη συνεργασία και τη συμπερίληψη.

Η ημέρα ολοκληρώθηκε με πολλά χαμόγελα, νέες εμπειρίες και ένα δυνατό μήνυμα:

Στο σχολείο μας, όλοι έχουν θέση. Όλοι μπορούν. Όλοι αξίζουν.

3η Δεκεμβρίου – Μια Μέρα που μας Ενώνει

Η 3η Δεκεμβρίου δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο ημερολόγιο.
Είναι μια ημέρα που έχει κάτι σημαντικό να μας θυμίσει…

Μας υπενθυμίζει πως όλοι είμαστε μοναδικοί, ο καθένας με τον δικό του υπέροχο τρόπο!
Δεν είναι μέρα λύπης αντιθέτως, είναι μέρα χαράς, αποδοχής και παιχνιδιού.

Στο πλαίσιο της ημέρας και με στόχο την ευαισθητοποίηση ολόκληρης της σχολικής κοινότητας, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Τμημάτων Ένταξης των συστεγαζόμενων σχολείων 21ου και 11ου συνεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα ξεχωριστό podcast, μέσα από το οποίο μοιράστηκαν σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή. Το podcast κοινοποιήθηκε σε όλο το σχολείο, ώστε όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να έχουν την ευκαιρία να το ακούσουν και να συμμετέχουν στον διάλογο που άνοιξε.

Το podcast εδώ!

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, όλα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να χρωματίσουν  μια αφίσα με ανθρώπινες φιγούρες με και χωρίς αναπηρία, να εξοικειωθούν με σύμβολα αναπηρίας και να προκαλέσουν τον εαυτό τους ζωγραφίζοντας με το άλλο τους χέρι.
Μια μικρή αλλά ουσιαστική εμπειρία που μας βοήθησε να σκεφτούμε, να νιώσουμε και να κατανοήσουμε πώς μπορεί να είναι να λειτουργείς με έναν διαφορετικό τρόπο. Στη συνέχεια, οι αφίσες αναρτήθηκαν σε έναν χώρο όπου οι μαθητές έχουν άμεση οπτική πρόσβαση, ώστε να λειτουργούν ως πίνακες αναφοράς και πληροφόρησης, υπενθυμίζοντας καθημερινά την αξία της διαφορετικότητας και της αποδοχής.

Στις 3 Δεκεμβρίου – αλλά και κάθε μέρα – αξίζει να χαμογελάμε, να ακούμε, να ρωτάμε, να βοηθάμε, να παίζουμε και να γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον.
Γιατί όλοι μαζί, με τις μικρές μας «διαφορές», δημιουργούμε μια μεγάλη, πολύχρωμη ομάδα που κάνει το σχολείο πιο ζωντανό, πιο χαρούμενο… πιο δικό μας!

Και να θυμάσαι:
Η 3η Δεκεμβρίου απλώς το λέει πιο δυνατά…
εμείς όμως είμαστε Μοναδικοί κάθε μέρα!

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 11ου και 21ου Δ.Σ. ΕΥΟΣΜΟΥ