Διαπροσωπικές σχέσεις και ψυχική υγεία

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ελένη Βλάχου, Σοφία Γεωργάκη

Σύντομη περιγραφή

Σκοποί

Οι σκοποί του προγράμματος Αγωγής Ψυχικής Υγείας είναι να μπορέσουν τα παιδιά:

Οι εργασίες των παιδιών

Οι εργασίες των παιδιών

  • να σκέφτονται κριτικά
  • να είναι αυτάρκη
  • να μην παρασύρονται, να επιβάλλονται στον εαυτό τους
  • να κάνουν επιλογές με ηθικά κριτήρια
  • να έχουν ξεκάθαρες αξίες και συμπεριφορές
  • να επικοινωνούν επαρκώς και να συνεργάζονται αρμονικά
  • να δημιουργούν και να διατηρούν καλές σχέσεις
  • να έχουν έναν υγιή τρόπο ζωής και να ζουν με ασφάλεια.

Εκπαιδευτικό υλικό

Χρησιμοποιήθηκε το εκπαιδευτικό υλικό του Κ.Ε.Θ.Ε.Α με τίτλο “Δεξιότητες για παιδιά του δημοτικού”. Αποτελείται από 33 διδακτικές κάρτες. Από αυτές πραγματευτήκαμε τις πρώτες 16 κάρτες.

Αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος φάνηκε ότι τα παιδιά:

  • συμμετείχαν με μεγάλη προθυμία στις περισσότερες δραστηριότητες δημιουργώντας έργα ατομικά, ανά ζεύγη ή σε ομάδες (ζωγραφιές, κολλάζ, θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο, ιστορίες, ποιήματα)
  • ενισχύθηκε η αυτοεκτίμησή τους, καθώς διαπίστωσαν πόσο μοναδικά και ξεχωριστά άτομα είναι
  • αναπτύχθηκε μεταξύ τους πνεύμα  συνεργασίας μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας
  • βελτιώθηκαν οι διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών /τριών, αλλά και μεταξύ της δασκάλας και των μαθητών/τριών
  • μπορούν ως ένα βαθμό να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και να αντιμετωπίζουν τις συγκρούσεις τους με σύμπνοια και κατανόηση, με τεχνικές επίλυσης διαφωνιών που ανακάλυψαν
  • μπορούν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα ως ένα βαθμό και ότι είναι έτοιμα να στηρίξουν, όσο μπορούν, άτομα που χρειάζονται βοήθεια.

Συμπεράσματα – Παρατηρήσεις

  1. Το εκπαιδευτικό υλικό  αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των δασκάλων.
  2. Οι δραστηριότητες είναι πολλές σε κάθε διδακτική κάρτα δίνοντας μεγαλύτερη ελευθερία επιλογής των καταλληλότερων.
  3. Το πρόγραμμα παρέχει την δυνατότητα εφαρμογής και στην Α΄ τάξη του Δημοτικού με παιγνιώδεις δραστηριότητες κυρίως και με χαμηλότερες προσδοκίες από τα παιδιά.
  4. Οι φορείς με τους οποίους συνεργαστήκαμε (Γραφείο Αγωγής Υγείας & Δίκτυο Άλφα) στήριξαν  σημαντικά  την προσπάθειά μας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.
  5. Οι μηνιαίες συναντήσεις στο Δίκτυο Άλφα λειτούργησαν πάρα πολύ ενισχυτικά και εποικοδομητικά.
  6. Το πρόγραμμα ξεκίνησε να εφαρμόζεται το τελευταίο δίωρο της Παρασκευής. Παρατηρήθηκε όμως κόπωση και ανησυχία στα παιδιά, γι΄ αυτό μετατέθηκε στο πρώτο δίωρο. Η αλλαγή αυτή βοήθησε πολύ.
  7. Οι γονείς φάνηκε ότι στήριξαν την προσπάθεια των εκπ/κών. Δεν παρατηρήθηκε αρνητική αντίδραση παρά μόνο θετικά σχόλια για τη βελτίωση της συμπεριφοράς των παιδιών.
  8. Τα παιδιά βρήκαν το μάθημα εξαιρετικά ενδιαφέρον. Όλες σχεδόν οι δραστηριότητες άρεσαν πολύ. Είπαν πως μέσα από το πρόγραμμα γνώρισαν καλύτερα τον εαυτό τους, τους συμμαθητές τους, την κυρία τους, τους ξεχωριστούς τους ανθρώπους και θα ήθελαν να μην τελείωνε ποτέ, να ξανακάνουν του χρόνου, για να έχουν ένα λόγο για να βιάζονται να έρθουν στο σχολείο την Παρασκευή.

Κατά την άποψή μας, θα είναι πολύ σημαντικό να εφαρμόζεται το πρόγραμμα αυτό σε όλα τα σχολεία και σε όλες τις τάξεις, γιατί αναπτύσσει την αυτοεκτίμηση, τη συναισθηματική ασφάλεια, την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ανοχή. Όλα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την πολυπόθητη ισορροπία και αρμονία στη σχέση με τον εαυτό τους και τους άλλους, πράγματα που αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για τη σωστή και έγκαιρη πρόληψη κατά των οποιωνδήποτε εξαρτήσεων.


[note]Το πρόγραμμα αυτό παρουσιάστηκε στις εκδηλώσεις που έγιναν στο σχολείο μας στις 11 Ιουνίου 2003.
Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.[/note]


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
“Διαπροσωπικές σχέσεις και ψυχική υγεία”

Αγαπητοί γονείς και παιδιά, σας καλωσορίζουμε στην παρουσίαση του προγράμματος Αγωγής Υγείας με θέμα: «Διαπροσωπικές σχέσεις και ψυχική υγεία», που εφαρμόσαμε εμείς τα παιδιά της Β΄2 και Β΄3 τάξης.

Όλα τα παιδιά συμμετείχαμε με προθυμία στα μαθήματα που κάναμε στο «Μαγικό κύκλο». Στον”Ο Μαγικός Κύκλος” κύκλο, που όταν καθόμασταν, ξέραμε ότι θα μας ακούσουν και θα μας σεβαστούν. Όλοι βοηθήσαμε να γίνει ο κύκλος μας ένας  μαγικός τόπος.

  • Τηρήσαμε με σεβασμό τους κανόνες του συμβολαίου που υπογράψαμε όλα τα παιδιά.

    "Ο Μαγικός Κύκλος"

    “Ο Μαγικός Κύκλος”

  • Είπαμε με σοβαρότητα τη γνώμη μας στα θέματα που εξετάσαμε.
  • Ακούσαμε με προσοχή τις εμπειρίες και τα συναισθήματα των συμμαθητών και συμμαθητριών μας.
  • Εργαστήκαμε με ενθουσιασμό σε κάθε δραστηριότητα.
  • Συνεργαστήκαμε αρμονικά με όλα τα μέλη της ομάδας για ένα καλό αποτέλεσμα. Παρακάτω θα  ακούσετε από τους επόμενους πόσα πράγματα μάθαμε και τι έγραψαν μερικά παιδιά στο ατομικό τους ημερολόγιο!
  • Βρήκαμε τρόπους να δείξουμε το ενδιαφέρον μας για την τάξη μας, ώστε να είναι καθαρή και όμορφη.

Βάλαμε κανόνες, για να συνεργαζόμαστε χωρίς προβλήματα μέσα στην ομάδα. «Οι κανόνες που συμφωνήσαμε στην ομάδα είναι:

"Ο Μαγικός κύκλος"

“Ο Μαγικός κύκλος”


1) να μιλάμε με τη σειρά,
2) να μη διακόπτουμε τον άλλο,
3) να μιλάμε χαμηλόφωνα, για να μην ενοχλούμε τις άλλες ομάδες,
4) να σεβόμαστε τη γνώμη των άλλων,
5) να βοηθάμε ο ένας τον άλλο.»

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΙ!
Εγώ έγραψα στο ημερολόγιό μου πως ?«Σήμερα έμαθα για την εργασία σε ομάδες ότι άμα είμαστε μόνοι μας, ο ένας δε σκέφτεται όπως τον άλλο, γιατί οι δύο έχουν καλύτερο μυαλό.
ΔΥΟ ΜΥΑΛΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΑΠΟ ΕΝΑ!»


Βρήκαμε τρόπους, για να κάνουμε το σχολείο μας πιο ασφαλές. Ακούστε κάτι από αυτά που γράψαμε στο ημερολόγιό μας:

«Σήμερα γράψαμε πινακίδες για να είναι το σχολείο μας πιο ασφαλές. Αισθάνθηκα πολύ ωραία όταν κολλήσαμε την πινακίδα. Αισθάνομαι περήφανος που έκανα κάτι για το σχολείο. Αισθάνομαι υπεύθυνο άτομο που ανέλαβα να κολλήσω με τους συμμαθητές μου την πινακίδα κι έμαθα να τηρώ τους κανόνες της.»

ΑΓΑΠΑΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΓΙ? ΑΥΤΟ!


Μάθαμε ότι ο καθένας μας είναι ξεχωριστός και μοναδικός πάνω στη γη.
Στο ημερολόγιό μου έγραψα πως «χαίρομαι που είμαι εγώ, γιατί οι γονείς μου με λατρεύουν, γιατί είμαι καλό παιδί και προσπαθώ να είμαι τακτική και καλή μαθήτρια»
Μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, να αναγνωρίζουμε τα όριά μας και να βάζουμε στόχους.
ΟΜΩΣ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΘΑΡΡΥΝΟΥΝ, ΝΑ ΜΑΣ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ, ΝΑ ΜΑΣ ΠΑΙΝΕΥΟΥΝ.
Μάθαμε να εκτιμάμε περισσότερο τους πιο ξεχωριστούς μας ανθρώπους, δηλαδή τους γονείς, αδέλφια, συγγενείς, στενούς φίλους μας.
Εμείς κάνουμε τους ξεχωριστούς μας ανθρώπους να χαίρονται ή να λυπούνται με τις πράξεις μας και τα λόγια μας.

«Οι ξεχωριστοί μου άνθρωποι χαίρονται όταν εγώ ?τους βοηθάω στις δουλειές, όταν συμμαζεύω το δωμάτιό μου, όταν κάνω καλά γράμματα, όταν είμαι υπάκουος.»

«Οι ξεχωριστοί μου άνθρωποι λυπούνται όταν εγώ ?τους αντιμιλάω, όταν δεν κοιμάμαι νωρίς, όταν δε συμμαζεύω τα πράγματά μου, όταν ξεριζώνω τα λουλούδια της μαμάς.»

ΓΙ? ΑΥΤΟ, ΑΣ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΙ ΛΕΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ!


Μάθαμε ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί μεταξύ μας, αλλά έχουμε και κοινά. Πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος, αν ήμασταν όλοι ίδιοι.

«Στην περιοχή μου ζουν παιδιά από άλλες τρεις εθνικότητες: Αλβανοί, Γεωργιανοί και Ρώσοι. Είμαστε στην ίδια ηλικία και έχουμε τις ίδιες ανάγκες για τροφή, κατοικία, οικογένεια, μόρφωση, φροντίδα, ξεκούραση, παιχνίδι, διασκέδαση. Διαφορά μας είναι ότι έχουμε διαφορετική εθνικότητα.»

ΑΣ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕ ΑΝΟΧΗ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ!


Μάθαμε ποιος είναι ο καλός φίλος. Είναι αυτός που συνεργάζεται και μοιράζεται τα πράγματά του μαζί μας.

  • Καλός φίλος είναι αυτός που μας εμπιστεύεται και τον εμπιστευόμαστε, γιατί είναι ειλικρινής μαζί μας.
  • Καλός φίλος είναι αυτός που μας λέει τα μυστικά του και δεν προδίδει τα δικά μας.
  • Καλός φίλος είναι αυτός που σέβεται τις επιθυμίες μας και μας δέχεται όπως είμαστε.
  • Καλός φίλος είναι αυτός που μας συμπαραστέκεται στις δυσκολίες.
  • Καλός φίλος είναι αυτός που μας παρηγορεί στον πόνο μας.

Η συνταγή της καλής φιλίας

Θα χρειαστείτε:

100 γραμμάρια αποδοχή

100 γραμμάρια κατανόηση

200 γραμμάρια στήριξη

60 γραμμάρια γενναιοδωρία

1 φλιτζάνι του τσαγιού εμπιστοσύνη

3 κουταλιές της σούπας ειλικρίνεια..

Εκτέλεση: Ανακατεύουμε απαλά σε ένα μπολ την αποδοχή, την κατανόηση και τη γενναιοδωρία. Ρίχνουμε μέσα τη στήριξη, την ειλικρίνεια και αργά αργά την εμπιστοσύνη. Όταν λιώσουν καλά όλα τα υλικά, τα βάζουμε στο ταψί και ψήνουμε σε δυνατό φούρνο για αρκετό, αρκετό ? καιρό.

Καλή επιτυχία σε όλους σας!
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΠΩΣ Η ΚΑΛΗ ΦΙΛΙΑ ΘΕΛΕΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ!


Δοκιμάσαμε μέσα από τα παιχνίδια ρόλων να μπούμε στη θέση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, για να καταλάβουμε τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν και πώς νιώθουν. Μετά σκεφτήκαμε πώς μπορούμε να βοηθάμε τα άτομα με ειδικές ανάγκες που είναι γύρω μας.

  • Στο λεωφορείο σηκώνομαι και δίνω τη θέση μου σε όποιον έχει κινητικά προβλήματα.

    Χέρια βοήθειας

    Χέρια βοήθειας

  • Κάνω παρέα στον τυφλό φίλο μου, του περιγράφω αυτά που βλέπω, παίζουμε μαζί.
  • (πρώτα άφωνα, κουνώντας τα χείλη)
  • Ζητάω από ένα κωφό ή βαρήκοο φίλο να μου μάθει τα νοήματα, για να συνεννοούμαστε.
  • Ζητάω από τον μπαμπά να μην παρκάρει μπροστά σε ράμπες, για να μπορούν να περάσουν οι άνθρωποι που είναι σε αναπηρικό καροτσάκι.
  • Λέω στους φίλους μου να καλέσουμε στην παρέα μας και κάποιο παιδί με ειδικές ανάγκες που είναι μόνο του, για να παίζουμε και να μη νιώθει μοναξιά

ΑΣ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ!


Μάθαμε να αναγνωρίζουμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας.

«Ένιωσα χαρά όταν με πήγαν στο λούνα παρκ, όταν μου έφεραν δώρα.»

«Ένιωσα φόβο όταν είδα εφιάλτες στον ύπνο μου, όταν με μάλωσε ο μπαμπάς.»

«Ένιωσα θυμό όταν άρχισε ο πόλεμος, όταν κάποιος με έβρισε, ένα παιδί, όταν οι γονείς μου δεν κράτησαν την υπόσχεσή τους,.»

«Ένιωσα λύπη όταν δεν άκουσα τη μαμά μου, που μου είπε να κάνω μια δουλειά και δεν την έκανα, όταν έχασα κάτι πολύτιμο.»

Αν έρθουμε σε σύγκρουση με κάποιον και θυμώσουμε, θα θυμόμαστε? το φανάρι. Μόλις θυμώσω, κόκκινο-σταματώ, πορτοκαλί-σκέφτομαι ήρεμα, πράσινο-συνεχίζω να μιλώ. Έτσι θα λύνουμε ειρηνικά τις διαφωνίες μας.

Όταν χάνουμε κάτι ή κάποιον, νιώθουμε πόνο, θλίψη, στενοχώρια. Όμως πρέπει να εκφράζουμε και να μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μας με τους πιο ξεχωριστούς μας ανθρώπους.

Όταν μοιράζομαι τη χαρά μου, γίνεται διπλή. Όταν μοιράζομαι τη λύπη μου, γίνεται μισή. Και όπως είπαμε. Όταν θυμώνετε, να θυμάστε το φανάρι:

ΚΟΚΚΙΝΟ-ΣΤΑΜΑΤΩ, ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ-ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΗΡΕΜΑ, ΠΡΑΣΙΝΟ-ΣΥΝΕΧΙΖΩ!


Αγαπητοί μας γονείς και παιδιά,

ό,τι μάθαμε, μπορούμε να το χρησιμοποιούμε σε κάθε βήμα της ζωής μας.

Θα φροντίζουμε πάντα με αγάπη τον πιο πολύτιμο, τον πιο ξεχωριστό άνθρωπο πάνω στη γη, ? τον εαυτό μας.

Έτσι θα αγαπάμε και θα νοιαζόμαστε ?

Ο ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΛΟ

ΕΜΕΙΣ ΓΙΑ ΕΣΑΣ

ΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΜΑΣ

ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΜΑΣ!