Πίσω Κατάλογος Επόμενο

 

"Τα παιδιά γράφουν για την ανακύκλωση"

Σχ. έτη  1995-98

τάξη: Δ΄1

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Σολακίδης Γιάννης

Σύντομη περιγραφή

     Με μεγάλη επιτυχία έκλεισε ο κύκλος του παραπάνω θέματος μετά από τριετή ενασχόληση με αυτό.
     Οι αρχικοί στόχοι του προγράμματος ήταν να αποκτήσουν τα παιδιά γνώση και ευαισθησία για το συνολικό περιβάλλον, να αναπτύξουν τις αναγκαίες δραστηριότητες και να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για τη διερεύνηση και επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων.


    
Αφορμή - ενημέρωση - ευαισθητοποίηση
Με αφορμή τους υπερβολικούς όγκους σκουπιδιών που συναντούν οι μαθητές στους κάδους - και έξω απ΄ αυτούς - της γειτονιάς τους,  προκαλείται μια γενική συζήτηση για τα σκουπίδια.Επίσκεψη στο εργοστάσιο ανακύκλωσης ΜΕΛ
1ο επίπεδο προσέγγισης: (Εικόνες, αφίσες, φωτογραφίες σκουπιδιών στους δρόμους και σχετικά άρθρα βοηθούν τη συζήτηση)

Μέσα απ΄ αυτή τη συζήτηση γίνεται κατανοητό στα παιδιά το μεγάλο οικολογικό πρόβλημα των σκουπιδιών και η επιτακτική ανάγκη να βρεθεί κάποια λύση.
2ο επίπεδο
Προσέγγισης: (Η ταυτότητα των σκουπιδιών. Έξοδος στη γειτονιά, περίπατος γύρω από το οικοδομικό τετράγωνο του σχολείου)
Καταγράφουν το πρόβλημα. Κάνουν λεπτομερείς παρατηρήσεις για το είδος των σκουπιδιών. Επιστροφή στο σχολείο όπου εξετάζουμε και τους κάδους σκουπιδιών κάθε τάξης.
3ο επίπεδο προσέγγισης: (Δραστηριότητες των παιδιών σχετικές με τα
σκουπίδια
. Ζωγραφιές, κειμενάκια, τίτλοι και συνθήματα, σκίτσα)
Παράλληλα, με κάθε ευκαιρία και με έντυπο υλικό που φέρνει στην τάξη ο υπεύθυνος του προγράμματος, δίνονται στα παιδιά πληροφορίες και ερεθίσματα για την ανακύκλωση.
4ο επίπεδο προσέγγισης:Ταξινομούμε το υλικό που συγκεντρώθηκε και το εκθέτουμε στους πίνακες ανακοινώσεων του σχολείου.

Δ ρ ά σ η
Ομάδες εργασίας
Συνεχίζεται η συγκέντρωση ενημερωτικού υλικού
Επίσκεψη σε εργοστάσιο ανακύκλωσης χαρτιού
Αρχή πειραματικής συγκέντρωσης χαρτιού
Ενημέρωση των υπολοίπων μαθητών του σχολείου
Έκδοση ενημερωτικού φυλλαδίου - επιστολής για τους γονείς
Διανομή του παραπάνω εντύπου και στη λαϊκή αγορά της γειτονιάς
Φτιάχνω ανακυκλωμένο χαρτί στην τάξη
Γωνιά της ανακύκλωσης: Η συμμετοχή του τμήματος στις πολιτιστικές
     εκδηλώσεις του σχολείου στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Αντικείμενα ομάδων εργασίας
1. Να ετοιμάσει δυο ενημερωτικούς πίνακες με πληροφορίες, εικόνες, κείμενα, συνθήματα κ.ά. για την ανακύκλωση.
2. Να κατασκευάζει ανακυκλωμένο χαρτί καθ΄ όλη την διάρκεια των  εκδηλώσεων.
3. Συγκέντρωση και διαλογή του χαρτιού που έφερναν οι επισκέπτες για ανακύκλωση.
4. Συγκέντρωση υπογραφών για την ανακύκλωση (σε συνεργασία με την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης).
5. Διανομή ενημερωτικού φυλλαδίου.

Συμβολική κατασκευή: Ένα βουνό παλιόχαρτα που από την κορυφή του ξεπηδά ένα δέντρο!
6. Επίσκεψη στο παράρτημα συγκέντρωσης χαρτιού του εργοστασίου
ELINA για να δούμε την διαλογή χαρτιών από τους «επαγγελματίες», να δούμε τη δεματοποίηση, να ρωτήσουμε, να λύσουμε απορίες.
7. Μικρές «παρουσιάσεις» - με ομιλίες, ενημερωτικά φυλλάδια, παρασκευή ανακυκλωμένου χαρτιού και προβολή ντοκιμαντέρ για τα σκουπίδια και την ανακύκλωση - από τα ίδια τα παιδιά στα περισσότερα τμήματα και τάξεις του σχολείου.
8. Επίσκεψη σε βιοτεχνία επεξεργασίας ανακυκλωμένου χαρτιού.
9. Αγορά ραδιομαγνητοφώνου, αρμόνιου και σετ μουσικών κρουστών έσοδα από το χαρτί και το αλουμίνιο που συγκεντρώθηκε.

ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Επιλογή του θέματος:
Πιστεύουμε ότι κάθε επιλογή θέματος που έχει σχέση με το περιβάλλον είναι επιτυχής, γιατί άπτεται των ενδιαφερόντων των παιδιών. Τα παιδιά προβληματίζονται και ενδιαφέρονται με ένα δικό τους μοναδικό τρόπο για το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζουν.
Διαδικασία που ακολουθήθηκε:
Ο τρόπος προσέγγισης και ο τρόπος εργασίας του προγράμματος, που περιγράφηκε παραπάνω, οδήγησε τους μαθητές σε πληθώρα δράσεων με μεγάλο ενθουσιασμό.

Η μεγάλη διάρκεια του προγράμματος (τρεις σχολικές χρονιές) βοήθησε ώστε οι μαθητές να εμβαθύνουν σε πολλές πτυχές του θέματος και να αποκτήσουν πολλές γνώσεις εντυπωσιάζοντας τους συμμαθητές τους, γονείς, εκπαιδευτικούς και ειδικούς του θέματος που μας επισκέφτηκαν (ομάδα ενημέρωσης του Συνδέσμου Ο.Τ.Α για την ανακύκλωση).

Επίτευξη των στόχων:
Η συνειδητοποίηση του προβλήματος, οι γνώσεις που απόκτησαν, η θετική στάση απέναντι στο θέμα και η ενθουσιώδης συμμετοχή τους σε όλες τις δράσεις του προγράμματος, μας κάνουν να κρίνουμε ότι επιτεύχθηκαν οι σκοποί και οι στόχοι του προγράμματος.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ :.Περίληψη της παραπάνω εργασίας δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»,   που εκδίδει η  Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης και το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.


Αρχική Σελίδα Περιεχόμενα