|
|
|
|
|
|
|
1 Μαΐου 2004
"Περιβαλλοντική εκπαίδευση"*
Του Γιώργου Παντελίδη
Τα τελευταία χρόνια γνωρίζει ιδιαίτερη φροντίδα και ανάπτυξη η περιβαλλοντική εκπαίδευση είτε ενσωματωμένη μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα (ευέλικτη ζώνη) είτε έξω από αυτό με την εφαρμογή ανάλογων projects. Η καταξίωσή της στο χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας καταδεικνύει το ενδιαφέρον όλων γύρω από τα οικουμενικά οικολογικά ζητήματα, αλλά και την διάθεσή τους να αποδράσουν από το δεσμευτικό αναλυτικό πρόγραμμα μέσα από μεθόδους αλληλεπιδραστικές με την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών.
Ωστόσο εμβαθύνοντας στη σχέση που
αναπτύσσεται ανάμεσα στο μαθητή και τον εκπαιδευτικό κατά την εξέλιξη των Ο εκπαιδευτικός αποτελεί στην περίπτωση των προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης την «πηγή του μηνύματος» (Κ. Γεώργας,1995) δηλαδή είναι αυτός που μεταδίδει τη συμπεριφορά ή τη στάση. Κρίσιμοι παράμετροι που σχετίζονται με τη αποτελεσματικότητα της πηγής του μηνύματος αποτελούν η αξιοπιστία του εκπαιδευτικού που οικοδομείται πάνω στις γνώσεις και τις εμπειρίες του, που σχετίζονται με τα περιβαλλοντικά ζητήματα, αλλά και η εμπιστοσύνη δηλαδή ο σεβασμός του μαθητή στο πρόσωπό του. Οι γνώσεις και οι εμπειρίες του εκπαιδευτικού ενισχύονται πολλάκις από την συνεργασία του με επιστήμονες που προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις για παράγοντες του εξεταζόμενου περιβαλλοντικού ζητήματος. Τι γίνεται όμως με τον τομέα που συνδέεται με την καλλιέργεια αμφίδρομης αξιοπιστίας και σεβασμού ανάμεσα στα παιδιά και τον εκπαιδευτικό ή στα παιδιά και τους γονείς;
Πόσο πιστικός αλλά και αποτελεσματικός μπορεί να είναι ο εκπαιδευτικός που σφυρίζει αδιάφορα μπροστά στα μεγάλα οικολογικά προβλήματα του τόπου του διατηρώντας μια στάση παθητική εκείνη του απλού θεατή χωρίς ενεργητική συμμετοχή σε κάθε προσπάθεια ανάδειξής τους ή αντιμετώπισής τους. «Στο λόγο βρίσκουμε δυο διαστάσεις: τη σκέψη και τη δράση σε βαθιά αλληλεπίδραση» (Freire P. 1974). Όταν ένας λόγος αποστερείται από τη διάσταση της δράσης τότε καταντά φλυαρία και κενολογία.
Η δράση για το περιβάλλον δεν πρέπει να
περιορίζεται μέσα στα στενά όρια της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως ορίζει
το Αναγκαία η σύνδεση της μάθησης με τη «Ζωή» και την «Πράξη» (John Dewey) που θα παρέχει μεγαλύτερη αυτονομία, υψηλή ενεργοποίηση, αυξημένη συλλογικότητα και υπευθυνότητα. Διαμορφώνεται έτσι μια μάθηση άμεση , ζωντανή , σφαιρική, ανθεκτική στο χρόνο αλλά και πιο εφαρμόσιμη. (Μιχαηλίδης Μ., 2003) Καταλήγοντας θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν μπορούμε να αφυπνίσουμε με ενεργητικές εκπαιδευτικές μεθόδους διαμέσου των προγραμμάτων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης τους μαθητές μας, έχοντας ουσιαστικά αποτελέσματα, εάν παραμένουμε αδρανείς ως εκπαιδευτικοί και ως πολίτες απέναντι σε μείζονα οικολογικά προβλήματα. Η δράση, η συμμετοχή , η παρρησία των εκπαιδευτικών και των γονέων τους ενδυναμώνει την αξιοπιστία τους προς τους μαθητές και τα παιδιά τους ενώ ταυτόχρονα εδραιώνει μια ειλικρινή σχέση μεταξύ τους. Γιώργος Παντελίδης |
|
* Σημ: το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στο 101ό φύλλο της εφημεριδούλας "ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ" του Ομίλου Επιμόρφωσης Γονέων (έδρα Βροντάδος Χίου) ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
|
|