Πίσω Κατάλογος Επόμενο

 

"Τα τείχη της Θεσσαλονίκης"

Τοπική Ιστορία

Σχ. έτος 1996-97

τάξη: Ε΄2

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Σαλονικίδης Γιάννης

Σύντομη περιγραφή

     Μέσα στα πλαίσια του μαθήματος της Τοπικής Ιστορίας, μια 8μελής ομάδαΟ πύργος του Τριγωνίου μαθητών της Ε΄2 τάξης ανέλαβε να ολοκληρώσει μια εργασία με θέμα "Τα τείχη της Θεσσαλονίκης".
     Στόχοι της εργασίας αυτής ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορία του τόπου όπου ζουν, να σταθούν κριτικά μπροστά σε ζητήματα που προκύπτουν από την συνύπαρξη ιστορικών μνημείων και ανθρώπων και να ασκηθούν στην ομαδική εργασία και την έρευνα.
    Οργανώθηκαν δύο επισκέψεις-περιηγήσεις στα τείχη της πόλης με ενδιάμεσες στάσεις στο Λευκό Πύργο, τον πύργο του Τριγωνίου και το Επταπύργιο. Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης μια ομάδα παιδιών κατέγραφε και φωτογράφιζε τα σημεία επίσκεψης, δίνοντας έμφαση σε αρχιτεκτονικά και δομικά χαρακτηριστικά των τειχών και των άλλων μνημείων αλλά και τις ανθρωπογενείς επεμβάσεις πάνω σ' αυτά. Τα παιδιά έκαναν παρατηρήσεις  για διάφορα προβλήματα που ταλαιπωρούν την περίμετρο των τειχών όπως, το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, τα σκουπίδια, τις επιγραφές, την αναντίστοιχη αισθητική των κτιρίων που βρίσκονται δίπλα στα τείχη κ.λπ. Το σύνολο των παρατηρήσεων αυτών αποτέλεσαν το περιεχόμενο επιστολής που παραδόθηκε στον δήμαρχο της πόλης.
     Στο επόμενο στάδιο η ομάδα συνέθεσε όλο το υλικό (ιστορικές μαρτυρίες, εικόνες, χάρτες, σχεδιαγράμματα, φωτογραφίες, σλάιτς κ.λπ.) και παρουσίασε την εργασία της στις τρεις μεγαλύτερες τάξεις του σχολείου.

 

"Ιστορία της Θεσσαλονίκης"

 Τοπική Ιστορία

Σχ. έτος  1998-99

τάξη: Ε΄2

Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Σαλονικίδης Γιάννης

Σύντομη περιγραφή

     Η εργασία αυτή πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των μαθημάτων της

Άγιος Δημήτριος Προφήτης Ηλίας
Λευκός Πύργος Ρωμαϊκή Αγορά

Ιστορίας και των Θρησκευτικών. Τα παιδιά της τάξης χωρίστηκαν σε 5 ομάδες και σε κάθε ομάδα ανατέθηκε από ένα θέμα για διερεύνηση και επεξεργασία. Τα θέματα ήταν: "Λευκός Πύργος", "Ρωμαϊκά μνημεία", "Βυζαντινές εκκλησίες", "Άγιος Δημήτριος", "Τα τείχη".
    Αρχικά, κάθε ομάδα έπρεπε να μαζέψει πληροφορίες για το θέμα της από κάθε διαθέσιμη πηγή. Έτσι  συγκεντρώθηκε το πρωτογενές υλικό στο οποίο βασίστηκε ο σχεδιασμός της εργασίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα καθόρισε το δικό της τρόπο επεξεργασίας του υλικού και προγραμματίστηκαν επισκέψεις στα σημεία ενδιαφέροντος.
     Πραγματοποιήθηκαν 6 επισκέψεις κατά τη διάρκεια των οποίων τα παιδιά κρατούσαν σημειώσεις, φωτογράφιζαν τα μνημεία και έφτιαχναν σχεδιαγράμματα. Με την επιστροφή στο σχολείο έκαναν αναδιοργάνωση και σύνθεση του υλικού.
     Συνολικά διατέθηκαν 50 ώρες διδασκαλίας από τα μαθήματα της Ιστορίας, των Θρησκευτικών και της Αισθητικής Αγωγής, ενώ στο τελικό στάδιο κάθε ομάδα παρουσίασε την ολοκληρωμένη εργασία της στην υπόλοιπη τάξη. Το σύνολο των εργασιών βιβλιοδετήθηκε κάτω από το γενικό τίτλο "Ιστορία της Θεσσαλονίκης".
     Φωτογραφικό υλικό και κείμενα των εργασιών εκτέθηκαν σε όλα τα παιδιά του σχολείου με την ευκαιρία των καλοκαιρινών εκδηλώσεων του σχολείου μας.

 

 

"Αινίγματα-Παροιμίες-Δημοτικά τραγούδια"

Σχ. έτος
1998-99 

τάξη: Γ΄2

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ελένη Βλάχου

Σύντομη περιγραφή

     Η συνθετική εργασία περιλαμβάνει πληροφορίες για τα εξής θέματα:Το εξώφυλλο της εργασίας
  Αινίγματα: Ορισμός και σχόλια - Αινίγματα που συγκέντρωσαν τα παιδιά

Παροιμίες: Ορισμός και σχόλια - Παροιμίες που συγκέντρωσαν τα παιδιά
Δημοτικά τραγούδια: Ορισμός και σχόλια
Δημοτικά τραγούδια που συγκέντρωσαν τα παιδιά.

 Πώς προέκυψε

     Με αφορμή το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος που είχε ως θέμα "Τι μας άφησαν οι παλιότεροι", τα παιδιά προθυμοποιήθηκαν να συγκεντρώσουν υλικό από τους γονείς τους, τους παππούδες και τις γιαγιάδες και άλλους συγγενείς, καθώς και από διάφορα βιβλία. Η διασκέδαση που προσφέρουν τα αινίγματα στις παρέες των παιδιών σε όλες τις ηλικίες έδωσε πρόσφορο έδαφος για αναζήτηση καθώς και οι παροιμίες που με το λιτό δωρικό ύφος μιλούν πολύ εύγλωττα για τη λαϊκή σοφία. 

Κύριοι στόχοι

Να έρθουν σε επαφή με ένα κομμάτι της πλούσιας ελληνικής μας παράδοσης.
Να γοητευθούν από το μέγεθος της λαϊκής σοφίας των προγόνων μας.
Να εκτιμήσουν την εκφραστικότητα, τη φαντασία, το λυρισμό, τον αυθορμητισμό και την ποιητικότητα των δημοτικών τραγουδιών.

 Τρόπος εργασίας

     Μετά από την απόφαση για τη συγκέντρωση προφορικού και γραπτού υλικού δόθηκε μεγάλο χρονικό διάστημα για την εξεύρεσή του. Σκόπιμα παρατάθηκε μετά τις δεκαπενθήμερες διακοπές, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να επισκεφθούν το χωριό της καταγωγής των γονιών τους, να έρθουν σε επαφή με συγγενείς για τη συλλογή του υλικού τους.
     Αφού τελείωσε η πρώτη φάση, κάθε ομάδα ταξινόμησε το υλικό της στις τρεις κατηγορίες και το ανακοίνωσαν μέσα στην τάξη.

 Τι απέγινε

      Ακολούθησε η καταγραφή τους σε Η/Υ από τη δασκάλα της τάξης  και, κατόπιν συμφωνίας με τους γονείς για το κόστος των αντιτύπων, μοιράστηκε σε αντίτυπα στα παιδιά.

 

Πίσω Κατάλογος Επόμενο


Αρχική Σελίδα Περιεχόμενα