Επιλογή θέματος
Η επιλογή του
θέματος έγινε με αφορμή το μάθημα της «Μελέτης» που αναφερόταν στα
σήματα της Τροχαίας αλλά και γενικά σε διάφορα θέματα σχετικά με την
κυκλοφοριακή αγωγή. Τα παιδιά θέλησαν να μάθουν περισσότερα πράγματα ,
οπότε ήταν η κατάλληλη ευκαιρία για ασχοληθούμε με το θέμα . Επίσης η
θέση του Σχολείου μας δίπλα στο κεντρικό δρόμο του χωριού, η καθημερινή
διέλευση του, αλλά και ένα μικροατύχημα μέσα στο χωριό, ήταν ένα ακόμη
έναυσμα για τα παιδιά.
Διαμόρφωση
Σχεδίου Εργασίας
Σκοπός του Σχεδίου Εργασίας
Τα παιδιά να
γνωρίσουν με λεπτομέρειες τα σήματα της Τροχαίας και έτσι να μπορούν να
κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους.
Διδακτικοί στόχοι
Γνωστικοί
|
Να γνωρίσουν οι μαθητές τι
σημαίνει « Κυκλοφοριακή Αγωγή» |
|
Να αντιληφθούν με σαφήνεια πώς
λειτουργούν τα σήματα και τι σημαίνει το καθένα. |
|
Να μπορούν σε κάποια δεδομένη
στιγμή να εφαρμόσουν με επιτυχία αυτά που θα μάθουν κατά τη διάρκεια
της εργασίας. |
|
Να αναγνωρίσουν τα λάθη στη οδική
τους συμπεριφορά και να καταφέρουν να τα διορθώσουν. |
Ψυχοκινητικοί
|
Ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων
των παιδιών με εργασίες δημιουργικές, θεατρικό παιχνίδι και άλλες
δραστηριότητες. |
Συναισθηματικοί
|
Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε
διάφορα θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής |
|
Να αποκτήσουν κυκλοφοριακή
συνείδηση |
|
Να αποκτήσουν θετική στάση στα
θέματα οδικής ασφάλειας. |
Κοινωνικοί
|
Εργασία σε ομάδες |
|
Συνεργασία με διάφορους φορείς
του τόπους μας |
|
Ανάπτυξη πρωτοβουλιών από τους
μαθητές |
|
Αρμονική συνεργασία και ανάπτυξη
δημιουργικής εργασίας. |
Μέθοδοι
υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας
Ομαδοσυνεργατική:
Τα παιδιά της τάξης χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες και εργάστηκαν με
μεγάλη όρεξη και προθυμία. Πήραν μόνα τους τις αποφάσεις για την πορεία
υλοποίησης του Σχεδίου Εργασίας. Ο ρόλος ο δικός μου ήταν
συμβουλευτικός.
Βιωματική:
Οι μαθητές μέσα από τις δραστηριότητες προβληματίστηκαν για
διάφορα θέματα οδικής συμπεριφοράς, διαφώνησαν και μάλιστα έντονα πολλές
φορές , αλλά τελικά κατάφεραν να οδηγηθούν σε κάποια συμπεράσματα και
τρόπους αντιμετώπισης των διαφόρων προβλημάτων που απασχολούν την
κοινωνία όπως π.χ. τον υπερβολικό αριθμό των νεκρών κάθε χρόνο από τα
ατυχήματα.
Χρονοδιάγραμμα
Η υλοποίηση του
προγράμματος άρχισε από τα μέσα Νοεμβρίου 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη
Μαρτίου 2004.
Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων
|
Τα
παιδιά κατασκεύασαν τα σήματα με χαρτόνι του μέτρου. |
|
Δημιούργησαν επίσης επιτραπέζιο παιχνίδι όπου πάνω σ’ αυτό
ζωγράφισαν τα σήματα και τους δρόμους του χωριού. |
|
Έκαναν
περίπατο στους δρόμους του χωριού και με τη βοήθεια τη δική μου
φωτογράφισαν όλα τα σήματα που υπάρχουν σ’ αυτούς. Εντόπισαν
κάποιες πινακίδες κατεστραμμένες και τις σημείωσαν σε μπλοκάκι
για να ενημερώσουν τους αρμόδιους. |
|
|
|
Έφτιαξαν κατάλογο με κανόνες οδικής συμπεριφοράς και κατόπιν
αφού βγήκαν στην πλατεία του χωριού, σταματούσαν τα αυτοκίνητα
και τον μοίραζαν στους οδηγούς με την προτροπή να εφαρμόσουν
τους κανόνες αυτούς. |
|
|
Πήγαν στο
πάρκο του χωριού με τα ποδήλατα και αφού τοποθέτησαν πινακίδες με τα
σήματα που είχαν δανειστεί από το Νηπιαγωγείο ,έφτιαξαν ένα ωραίο
«κέντρο Κυκλοφοριακής Αγωγής». |
|
Κατασκεύασαν Διπλώματα Οδήγησης που περιείχαν ερωτήσεις πάνω σε
κυκλοφοριακά θέματα. Οι εξετάσεις δόθηκαν στο κέντρο Κυκλοφοριακής
Αγωγής που έφτιαξαν τα παιδιά. Επίσης οι μαθητές εξετάστηκαν στην
οδήγηση με ποδήλατα για να διαπιστωθεί αν μπορούν να συμπεριφερθούν
σωστά σε «πραγματικές συνθήκες». Τα παιδιά τα κατάφεραν και η
ικανοποίηση τους ήταν εμφανής. |
|
Προσκάλεσαν
από την Τροχαία της Σκύδρας τον αρμόδιο αξιωματικό για να τους
μιλήσει για τα θέματα οδικής ασφάλειας και αποφυγής των ατυχημάτων
αλλά δεν μπόρεσε να έρθει. Η απογοήτευση τους ήταν φανερή. |
|
Κατασκευή
αυτοκινήτων από χαρτόνι και θεατρικό παιχνίδι με αυτά. |
Μέσα-Υλικά
Βιβλία
,εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά, φωτογραφική μηχανή, Διαδίκτυο, τηλεόραση,
χαρτικά, ενημερωτικό υλικό.
Διαθεματική εξακτίνωση του θέματος
|
Η
Γλώσσα μου: Παραγωγή γραπτού λόγου, σύνθεση ακροστιχίδων,
κατανόηση και διερεύνηση κειμένων από διάφορες πηγές (Διαδίκτυο,
περιοδικά) |
|
Μαθηματικά: Διάφορα προβλήματα
προσαρμοσμένα στο θέμα που επεξεργάζονταν. |
|
Μελέτη Περιβάλλοντος: Παραπομπή στο
σχετικό κεφάλαιο με θέμα το σχεδιασμό των πόλεων. |
|
Θρησκευτικά: Το αντίστοιχο κεφάλαιο
που αναφέρεται στους οδοδείκτες. |
|
Αγγλικά: Γραφή των σημάτων οδικής
συμπεριφοράς στα αγγλικά. |
|
Αισθητική Αγωγή: Κατασκευή των
σημάτων με χαρτόνια, ζωγραφική και κολάζ. |
Διάλειμμα
Ανατροφοδότησης
Κατά τη διάρκεια
του προγράμματος αρκετές φορές τα παιδιά πρότειναν κάτι καινούργιο το
οποίο δεν ήταν γραμμένο στο σχέδιο εργασίας. Έτσι έγινε αναπροσαρμογή
στο πρόγραμμα. Τέτοια πρόταση ήταν ο κατάλογος καλής συμπεριφοράς των
οδηγών και η διανομή του στους δρόμους του χωριού.
Αξιολόγηση
Με το πέρας του
προγράμματος οι μαθητές αφού τους δόθηκε ερωτηματολόγιο αξιολόγησαν
μόνοι την εργασία τους. Εντόπισαν με την βοήθεια μου κάποιες τυχόν
παραλήψεις ή ατέλειες και έγινε συζήτηση πάνω σ’ αυτό. Διαπιστώθηκε από
τα παιδιά ότι μπορούσαν να κάνουν κάτι παραπάνω. Γενικά όμως έμειναν
ικανοποιημένα και το κυριότερο υποσχέθηκαν στην επόμενη εργασία να
δουλέψουν με μεγαλύτερη μεθοδικότητα. |