- 11ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου - https://11dim-evosm.thess.sch.gr -

Σεξουαλική Αγωγή και διαφυλικές σχέσεις

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Αγατσιώτης Ξενοφών ? Γεωργάκη Σοφία


 Α. ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣΒ. ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ [1]


A. ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

 1η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΜΙΑ ΤΑΞΗ ΠΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ

Στόχοι

Δραστηριότητα έναρξης

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και συζητούν “Αυτό που μου αρέσει στην τάξη είναι?”. Ένας ένας κρατά ένα λούτρινο σκυλάκι και λέει την γνώμη του. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε μεγάλο χαρτί.

“Μου αρέσουν οι πίνακες και οι ζωγραφιές στην τάξη, το φως που μπαίνει από τα παράθυρα, οι κουρτίνες που είναι καθαρές, τα χρώματα που είναι βαμμένη η τάξη, η βιβλιοθήκη με τα βιβλία κλπ. “

Δραστηριότητα

Με τον ίδιο τρόπο τα παιδιά συζητούν για “κάτι που θα ήθελα να αλλάξω”, οι απαντήσεις καταγράφονται και πάλι σε χαρτόνι. Μήπως υπάρχουν κάποιοι κανόνες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν; Τα παιδιά προτείνουν “κανόνες”.

Σεβόμαστε το χώρο μας  Διατηρούμε την τάξη καθαρή
Δεν πετάμε σκουπίδια Δεν γράφουμε πάνω στα θρανία

 2η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΙ – ΔΟΥΛΕΥΩ ΣΑΝ ΟΜΑΔΑ

Στόχοι

Προετοιμασία

Σκεφτείτε πράγματα που κάνετε στο σχολείο μόνοι σας και άλλα με συνεργασία.

Τα παιδιά απαντούν (γράφουμε, διαβάζουμε μόνοι, ζωγραφίζουμε με παρέα ή μόνοι, στη γυμναστική άλλες ασκήσεις τις κάνουμε μόνοι και άλλες σε συνεργασία).

Δραστηριότητα

Καθόμαστε σε κύκλο και ρωτάμε ποια πράγματα κάνει καθένας μόνος του και ποια σε συνεργασία.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της συνεργασίας;

Από την καταγραφή των απαντήσεων προκύπτει ότι:


3η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΓΩ ΕΝΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Στόχοι

Έναρξη

Λένε όλα τα παιδιά ένα θετικό επίθετο από το αρχικό γράμμα του ονόματός τους πχ Έφη- ευγενική κλπ.

Δραστηριότητα

Τα παιδιά παίρνουν το καθένα ένα φύλλο Α4 όπου είναι ζωγραφισμένο ένα λουλούδι με 7 πέταλα.
Στο καθένα πέταλο του λουλουδιού πρέπει να γράψει: «πώς είναι, τα αγαπημένα του πρόσωπα, τα αγαπημένα του πράγματα, τα αγαπημένα του φαγητά, τι μπορεί να κάνει, ποιο χρώμα προτιμά, τα αγαπημένα του παιχνίδια».

Εγώ, ένας ξεχωριστός άνθρωπος [2]

Εγώ, ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Τοποθετούμε τα ατομικά λουλούδια στον πίνακα της τάξης και το κάθε παιδί διαβάζει αν θέλει αυτά που έγραψε για τον εαυτό του. Στο τέλος καθόμαστε πάλι στον κύκλο και συζητάμε.
Οι δραστηριότητες άρεσαν πολύ στα παιδιά. Αισθάνονται πολύ καλά με τον εαυτό τους και είναι πολύ χαρούμενα με ό,τι κάνανε.


4η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΑ

“Ποια κοινά και ποιες διαφορές έχω με τους /τιςσυμμαθητές/τριες”

Στόχοι

Δραστηριότητα

Τα ζευγάρια συζητάνε και εντοπίζουνε τρεις διαφορές και τρία κοινά στοιχεία που έχουνε μεταξύ τους. Τα λουλούδια που κατασκεύασαν κατά την προηγούμενη ενότητα βοηθούν στο να εντοπιστούν εύκολα οι ομοιότητες και οι διαφορές τους.

Καταγράφουνε τις απαντήσεις τους πάνω σε ένα χαρτί.

Ανακαλύπτουν πως ενώ στην αρχή δεν πίστευαν πως έχουν κοινά με κάποιους συμμαθητές τους, βρήκαν και μάλιστα περισσότερα από όσα τους είχαν ζητηθεί.

“Πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν όλοι ίδιοι;”

Δραστηριότητα

Γιατί υπάρχουν προβλήματα μεταξύ ανθρώπων διαφορετικών ομάδων; (Γιατί φοβάται ο ένας τον άλλο, γιατί δεν γνωρίζονται).

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε; (Να μάθουμε να αποδεχόμαστε το διαφορετικό, να σεβόμαστε, να κατανοούμε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στους ανθρώπους).

Πώς μπορούμε να ζήσουμε καλύτερα ο ένας με τον άλλο;

Με αποδοχή και σεβασμό


5η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΦΙΛΟΣ;

Στόχοι

Προεργασία

Παιχνίδι προθέρμανσης: “Η κυρία λέει?.”

Τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη φιλία; Οι απαντήσεις δημιουργούν το γλωσσάρι της φιλίας με τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του καλου/καλής φίλου/ φίλης.

Αγάπη, στοργή, αγκαλιά, φιλί, εκτίμηση, σεβασμός,, εμπιστοσύνη, εχεμύθεια, πίστη, αφοσίωση, συγγνώμη, ενδιαφέρον.

Δραστηριότητα 1

Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τους/τις φίλους/ες τους. Γιατί είναι σημαντικοί οι φίλοι; Πότε χρειαζόμαστε φίλους; Είναι οι μεγάλοι και τα ζώα φίλοι;

Τα παιδιά απαντούν πως χρειαζόμαστε φίλους για να παίζουμε και εστιάζουν τη φιλία στο παιχνίδι. Εξηγούμε πως χρειαζόμαστε φίλους όταν έχουμε ένα πρόβλημα και θέλουμε κάποιον να μας βοηθήσει ή έστω να μας ακούσει, αλλά και όταν θέλουμε να μοιραστούμε την χαρά μας. Στον πίνακα έχουμε γράψει ένα λεξιλόγιο για τη φιλία (ευγενικός, γενναιόδωρος, στοργικός, υποστήριξη, εξυπηρετικός, παίζει μαζί μου, με καταλαβαίνει, ειλικρινής, πιστός, πάντα κοντά μου).

Ποιος είναι φίλος; [3]

Ποιος είναι φίλος;

Δραστηριότητα 2

Τα παιδιά δημιουργούν τη συνταγή της φιλίας με τα συστατικά που είναι απαραίτητα όπως η αποδοχή, η αγάπη η κατανόηση, ο σεβασμός κλπ. Οι ζωγραφιές τους τοποθετούνται στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης.

Η καλή φιλία θέλει δουλειά και φροντίδα.


6η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΠΙΛΥΣΗ ΔΙΑΦΩΝΙΩΝ ΜΕ ΗΡΕΜΙΑ

Στόχοι

Δραστηριότητα 1

– Τι όμορφη μέρα που είναι !
– Όχι δεν είναι.

Τα παιδιά ξεκινούν ευγενικά αυτό το διάλογο, διαφωνούν, τσακώνονται, αλλάζει ο τόνος και το ύψος της φωνής. Δεν αγγίζει ο ένας τον άλλο. Σταδιακά χαμηλώνουν τους τόνους και επιστρέφουν στο κανονικό.

Δραστηριότητα 2

Ποιες είναι οι συχνότερες αιτίες που μαλώνουμε;

Μας παίρνουν τα πράγματα, με πειράζουν, με κοροϊδεύουν, δεν με παίζουν, με κατηγορούν άδικα.

Υπάρχει τρόπος να επιλύσουμε ειρηνικά τη διαφωνία;

Δείχνουμε το φανάρι σαν ένα απλό τρόπο για να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας να σταματάμε πριν φωνάξουμε, χτυπήσουμε, κλοτσήσουμε.

Φιδάκι καλής συμπεριφοράς [4]

Φιδάκι καλής συμπεριφοράς

Τα παιδιά διασκεδάζουν με το φιδάκι της καλής συμπεριφοράς. Το γνωστό παιχνίδι που επαινεί τη θετική αντίδραση και αποθαρρύνει την αρνητική.

Α. ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ [5] – Β. ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ [5]


Β. ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

 1η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΕΑΥΤΟΥ ΜΑΣ

Στόχοι
Όπως ήταν καθισμένα στον κύκλο τα παιδιά , πήραν το φύλλο εργασίας με το σκίτσο, στο οποίο τους ζητήθηκε να σκεφτούν τα θετικά τους στοιχεία και χαρακτηριστικά που τους αρέσουν στον εαυτό τους και να τα απεικονίσουν στο σκίτσο. Τα χαρακτηριστικά αυτά μπορεί να αφορούν στην εμφάνιση, στο χαρακτήρα, στις επιδόσεις, στα συναισθήματά τους και στις ικανότητές τους. Μετά να ντύσουν το σκίτσο και να το τοποθετήσουν σε ένα περιβάλλον πραγματικό ή φανταστικό, εξωτερικό ή εσωτερικό.
Τα παιδιά με μεγάλη ευχαρίστηση προχώρησαν στην εργασία και απεικόνισαν τον εαυτό τους μέσα στη φύση, στον ουρανό, στο διάστημα ή σε φανταστικό τοπίο.

ΜΕΓΑΛΩΝΩ ΚΑΙ ΑΛΛΑΖΩ

Στόχοι

Δραστηριότητα

“Δυο πράγματα που παρατήρησες πως άλλαξαν”. Γίνεται συζήτηση για το πώς καταλαβαίνουμε ότι μεγαλώνουμε και γράφουμε τις διαπιστώσεις μας σε μεγάλα χαρτόνια.( δεν μας χωράνε τα ρούχα, τα παπούτσια, φτάνουμε πιο εύκολα τα πράγματα που είναι ψηλά, κλπ )

όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί μεγαλώνουν και αλλάζουν όμως όχι με τον ίδιο ρυθμό
γιατί ο καθένας και η καθεμιά έχει το δικό του βιολογικό ρολόι


2η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ

Στόχοι

Δραστηριότητα 1

Ξεκινάμε λέγοντας στα παιδιά πως από δω και στο εξής θα ασχοληθούμε με το σώμα μας.

ΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ [6]

ΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ

Ζωγραφίζουμε το περίγραμμα δυο σωμάτων (ένα για αγόρι και ένα για κορίτσι ) σε μεγάλα χαρτόνια.

Ζητάμε στη συνέχεια κάθε παιδί να σηκώνεται και να τοποθετεί, (ζωγραφίζοντας μόνο με ένα χρώμα) πάνω στα σώματα ένα όργανο που ξέρει.

Τα παιδιά ζωγραφίζουν μάτια, αυτιά, μύτη, στόμα. στήθος, αιδοίο, πέος, όρχεις.

Με τις γνώσεις που αποκτήσανε πρόσφατα από το μάθημα της Μελέτης, ζωγραφίζουν και πολλά εσωτερικά όργανα (στομάχι, καρδιά, οισοφάγος, έντερο, κλπ ).

Δραστηριότητα 2

Συζητάμε στον κύκλο για τα όργανα που έχουμε ζωγραφίσει πάνω στα σώματα.

Διαπιστώνουμε πως και τα δυο έχουν πολλά κοινά και πως το μόνο που τα διαφοροποιεί, που τα ξεχωρίζει, είναι τα γεννητικά όργανα.

Γράφουμε πάνω στα χαρτόνια την ονομασία των οργάνων αυτών.

Στη συνέχεια δίνουμε στα παιδιά ένα μαρκαδόρο άλλου χρώματος και ζητάμε πάλι να σηκώνονται με τη σειρά και να ζωγραφίσουν πάνω στα σώματα τις αλλαγές που θα συμβούν σε αυτά καθώς μεγαλώνουν.

Έτσι τα παιδιά ζωγραφίζουν ένα μεγαλύτερο στήθος στο γυναικείο σώμα, τρίχες στο πρόσωπο στο ανδρικό σώμα, τις μασχάλες, τα πόδια, το εφηβαίο και στα δυο σώματα και αναφέρουν και άλλες αλλαγές που δεν μπορούν να τις ζωγραφίσουν.

Δραστηριότητα 3

Σε χαρτόνι καταγράφουμε τις αλλαγές που είπαν τα παιδιά


3η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΑΠΟ ΑΓΟΡΙ ΓΙΝΟΜΑΙ ΑΝΤΡΑΣ – ΑΠΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΓΥΝΑΙΚΑ

Καθόμαστε σε κύκλο και επαναλαμβάνουμε τις δραστηριότητες του προηγούμενου μαθήματος. Θυμόμαστε τις αλλαγές που πρόκειται να μας συμβούν και τις συζητούμε ξανά συζητούμε και για κάποιες άλλες που δεν τις είχαν σκεφτεί τα παιδιά.

Κάθε παιδί παίρνει ένα φύλλο εργασίας με τις αλλαγές που συμβαίνουν σε αγόρια και κορίτσια και προσπαθεί να τις ταξινομήσει βάζοντας Α μπροστά από τις προτάσεις που αναφέρονται σε αλλαγές που συμβαίνουν σε αγόρια, Κ σε κορίτσια, ΑΚ σε αλλαγές και για τα δυο φύλα και Ψ για ψευδείς προτάσεις.

Στη συνέχεια συζητάμε τις αλλαγές μία μα και τα παιδιά διορθώνουν τα λάθη τους.


4η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΓΕΝΝΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ?ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ

Στο σημερινό μάθημα ασχοληθήκαμε με τα εσωτερικά γεννητικά όργανα του άνδρα και της γυναίκας (οι εικόνες προέρχονται από το ΕΡΕΥΝΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ , Φυσικά Δημοτικού, τετράδιο εργασιών).

Δείξαμε σε εικόνα όλα τα όργανα του ανδρικού γεννητικού συστήματος (όσχεο, όρχεις, επιδιδυμίδα, σπερματικός πόρος, προστάτης, εκσπερματιστικός πόρος, πέος, βάλανος). Αναφέρθηκαν οι λειτουργίες του κάθε οργάνου και οι κανόνες υγιεινής που πρέπει να τηρούνται (καθημερινό πλύσιμο, αλλαγή εσώρουχου, παρατήρηση για τυχόν αλλαγές, όχι χτυπήματα).

Τα παιδιά συμπλήρωσαν στο φύλλο εργασίας με το ανδρικό σώμα τα ονόματα των οργάνων. Έγιναν πολλές ερωτήσεις και τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον.

“Κάθε φορά παράγονται τόσα πολλά σπερματοζωάρια ή μόνο μια; Γιατί κάποιοι άντρες βγάζουν τον προστάτη; Χρειάζονται όλα τα σπερματοζωάρια; Τι συμβαίνει όταν χτυπάμε κάποιον στα γεννητικά όργανα;”
Η διαδικασία και για τα γυναικεία όργανα ήταν η ίδια. Στην εικόνα που δώσαμε φαίνονταν τα εσωτερικά όργανα (κόλπος, μήτρα, σάλπιγγες, ωοθήκες, ωάριο). Τα παιδιά συμπλήρωσαν, στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας, τις ονομασίες των οργάνων, μιλήσαμε για τη σημασία και τη λειτουργία τους και αφήσαμε ένα εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να απαντηθούν τα ερωτήματα που προέκυψαν.

“γιατί μόνο ένα ωάριο κάθε μήνα, πώς τότε γεννιούνται δίδυμα, γιατί άλλα μοιάζουν και άλλα όχι, αν δεν γονιμοποιηθεί το ωάριο τι γίνεται;”

Κατόπιν δείξαμε την εικόνα της εγκύου.

Εξηγήσαμε πως η μήτρα μεγαλώνει για να υποδεχτεί το έμβρυο το οποίο βρίσκεται μέσα σε ένα σάκο με υγρά, οι τροφές eggyosφτάνουν σ΄ αυτό μέσω του ομφάλιου λώρου και παραμένει εκεί για 9 μήνες. Και οι ερωτήσεις αναφέρονταν: “γιατί κάποια παιδιά γεννιούνται νωρίτερα; η μήτρα μένει έτσι μεγάλη; τι θα πει έσπασαν τα νερά; το παιδί κατεβαίνει πάντα με το κεφάλι; τι είναι η καισαρική τομή; πώς γίνονται τα σιαμαία παιδιά; γιατί παλιά γεννιόνταν πιο πολλά παιδιά, τι είναι το προφυλακτικό, που πουλιέται, είναι κάτι κακό, τι είναι η έκτρωση;”

Δώσαμε στα παιδιά το παιχνίδι με τις λέξεις [λέξεις που αναφέρονταν σε ανδρικά και γυναικεία γεννητικά όργανα και έπρεπε να τις αντιστοιχίσουν]. Όλα τα παιδιά κάνανε σωστή αντιστοίχιση.


5η ΕΝΟΤΗΤΑ

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΜΑΡΘΑΣ-Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ

Στο σημερινό κύκλο ξεκινήσαμε κάνοντας μια σύντομη επανάληψη- σύνδεση με την προηγούμενη ενότητα. Κατά την διάρκεια αυτής της επανάληψης θυμηθήκαμε τα γεννητικά όργανα- τι είναι και τι κάνουν- τους κανόνες υγιεινής.

Στη συνέχεια ζητήσαμε από τα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες. Μοιράσαμε σε κάθε ομάδα ένα κείμενο με την περίπτωση της Μάρθας και του Πέτρου, δυο παιδιών 12 ετών, που αντιμετωπίζουν κάποια προβλήματα στις σχέσεις τους με τους συμμαθητές και την οικογένειά τους. Αφού συζήτησαν οι ομάδες και εντόπισαν τα προβλήματα που είχαν τα παιδιά αυτά , ανακοίνωσαν στην τάξη τις απαντήσεις τους και τις συμβουλές τους.

“τα παιδιά νιώθουν έτσι γιατί σιγά σιγά μεγαλώνουν και αλλάζουν, μεγαλώνει το σώμα τους, το ξέρω γιατί κι εγώ νιώθω έτσι, ξέρω και τον αδερφό μου και τον ξάδερφό μου, κι εμείς το παθαίνουμε αυτό. Τους συμβουλεύω να μιλήσουν στους γονείς τους, στη μητέρα τους και να εξηγήσουν τι τους συμβαίνει”.

Συζητάμε πάλι τις αλλαγές που συμβαίνουν σ΄ αυτή την ηλικία. Όλα τα παιδιά εντόπισαν σωστά τα προβλήματα και δώσανε σωστές συμβουλές.


6η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΠΟΥ Μ΄ ΑΡΕΣΕΙ

Τα παιδιά όπως ήταν χωρισμένα από το προηγούμενο μάθημα, διαλέγουν το τραγούδι που τους αρέσει. Ένα τραγούδι που να μιλάει για ανθρώπινες σχέσεις, φιλίας, έρωτα, αγάπης κλπ.

Οι τέσσερις ομάδες επιλέγουν τα τραγούδια

Τι λέει ο/η τραγουδιστής/τρια ; για ποιον/α τραγουδάει;

Τραγουδάει για την αγαπημένη του, θέλει να της φτιάξει τη διάθεση να περνάει καλά, τη συμβουλεύει πώς πρέπει να ζει, να γελάει, για την αγάπη που μοιάζει να σε ταξιδεύει στα αστέρια με υπερβολική ταχύτητα, για τον πόνο του χωρισμού και την ελπίδα πως αυτός ο πόνος θα περάσει με τον καιρό, για την μοναξιά και τη ζήλια προς τα άλλα ζευγάρια.

Τα παιδιά προπονήθηκαν για τα τραγούδια τους. Κάνανε πρόβες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, μάθανε και κάποιες χορευτικές φιγούρες και παρουσιάσανε στην τάξη το τελικό αποτέλεσμα.


7η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΡΩΤΑΣ

Τα παιδιά κάθονται στον κύκλο και αφού επαναλάβουμε για λίγη ώρα τι κάναμε στο προηγούμενο μάθημα , ξεκινάμε ρωτώντας τα παιδιά να μας πουν :

“Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη έρωτας;”. Καταγράφουμε στον πίνακα τις απαντήσεις τους.

Τι είναι έρωτας;

Δυο άνθρωποι, δυο φύλα, σεξ,, παιδιά, αγάπη, υποστήριξη, τραγούδι, ύμνος, δυο άνθρωποι που θέλουν να είναι μαζί, οικογένεια, φιλί, αγκαλιά.

Στη συνέχεια δίνουμε στα παιδιά ένα φύλλο χαρτόνι και από τα περιοδικά που έχουν φέρει μαζί τους, τους ζητάμε να κατασκευάσουν το κολλάζ του έρωτα.

Τι είναι έρωτας; [7]

Τι είναι έρωτας;

Τα παιδιά κολλούν κυρίως φωτογραφίες που απεικονίζουν τα δυο φύλα, παιδιά, λουλούδια.

Στο τέλος κάθονται πάλι στον κύκλο και εξηγούν τα έργα τους. Όλα τοιχοκολλούνται στον πίνακα.